Mikropraksis for nettstudenter
Dette forskningsprosjektet er en del av prosjektet «Arbeidsrelevans i fleksible utdanninger – utforsking av mikropraksis for nettstudenter i ernæring» støttet av HK-Dir.
Kortvarig praksis (mikropraksis) for nettstudenter kan være et nyttig verktøy for å øke arbeidsrelevans og vår modell for mikropraksis er beskrevet her og i tidsskriftet «Læring om læring».
Prosjektansvarlig
Ulrike Liisberg og Ella HeyerdahlAndre deltakere
Evelina Svensson
Formål
Formålet med forskningsprosjektet er å undersøke erfaringer og effekter av å gjennomføre mikropraksis i emnet «Kosthold og ernæring for barn». Aktuelle problemstillinger i forskningsprosjektet er å finne ut:
- Om kortvarig praksis kan gi utbytte for ernæringsstudenter slik at de føler seg bedre rustet for arbeidslivet
- Hva slags erfaringer studentene gjør seg
- Erfaringer og nytteverdi for praksisstedet der studenten har mikropraksis
Metode
I forskningsprosjektet har vi intervjuet studenter som har vært i mikropraksis i barnehager våren og høsten 2023. Vi har også intervjuet ansatte i barnehager der de har hatt en praksisstudent tilknyttet seg. De kvalitative dataene skal analyseres og det skal skrives en vitenskapelig artikkel ut fra dette.